Pretotyping

De potentie van je innovatie onderzoeken

Investeren om te innoveren zonder dat je weet of je idee of innovatie kans van slagen heeft? Klinkt onverstandig, niet waar? Toch gebeurt het veel. Bijna driekwart van de productinnovaties of startups in Nederland mislukt.

Dat je innovatie daadwerkelijk succesvol wordt, is van veel factoren afhankelijk. Is er een gat voor in de markt? Is er concurrentie? Hoe denkt je doelgroep erover?

Het is slim om nog voordat je grote uitgaven doet, zekerheid te hebben over de potentie van je innovatie. En dat kan! Met pretotyping valideren we jouw idee of innovatie bij je doelgroep met echte gebruikersdata.

Het concept Pretotyping is ontstaan bij Google, om snel en laagdrempelig nieuwe ideeën te valideren. Er bestaan verschillende pretotype methodes om meer zekerheid te verkrijgen, nog voor er daadwerkelijk mensen aan het werk gaan met design en ontwikkeling.

Wat voor zekerheid levert het precies op? Met pretotyping krijg je antwoord op de vragen als:

  • Is er behoefte aan of interesse in het idee?

  • Gaat de doelgroep het gebruiken?

  • Hoe gaat de doelgroep het gebruiken?

  • Welke kanalen gebruikt de doelgroep voor aankoop?

  • Spreekt het design aan?

  • Is de prijs acceptabel?

Pretotyping is minder geschikt wanneer je nog weinig inzicht hebt in je potentiële klanten en een ongedefinieerd probleem wil aanpakken. We valideren namelijk om concrete vragen beantwoord te krijgen. Dit doen we met testontwerpen. Een landingspagina met een waardepropositie of oplossing, nog zonder werkende functionaliteit, is hier een voorbeeld van.

Vertrouw alleen je eigen data

Dat een idee eerder mislukt is, betekent niet dat het nu weer mis gaat. Het omgekeerde is ook waar: dat iets eerder een succes is (geweest), biedt geen garanties voor succes nu. Een succesvolle innovatie is van veel factoren afhankelijk. Daarom is het van belang om zelf te valideren of jouw doelgroep echt interesse heeft in je idee.

Pretotype vs prototype, proof of concept en minimum viable product

Zoals de naam (pre-totype) al zegt, is pretotyping bedoeld als een stap vóór prototyping. De stap die je volgt, nog voor je aan de slag gaat het met het bouwen van een prototype, proof of concept of een minimum viable product (mvp).

Waarom? Het bespaart je kosten. Het bouwen van een prototype kost meer tijd en geld en geeft vooral antwoord op technische vragen. Hoe gaan we het bouwen? Hoe lang duurt de ontwikkeling? En wat kost het?

Je investeert dus tijd en geld in de technische realisatie van een conceptversie van je idee. Dat betekent meteen ook dat de druk voor je idee toeneemt. Omdat je er al veel tijd, geld en energie in hebt gestoken, mag je idee op dat punt eigenlijk niet meer mislukken.

Met pretotyping zet je een tussenstap, waarmee je meer zekerheid krijgt over je idee, nog voor je (hogere) kosten maakt voor een prototype.

Pretotyping biedt jou:

  • een kostenefficiënte validatie oplossing;

  • zekerheid over de potentie, nog voor je hoge investeringskosten maakt;

  • meer inzicht in je doelgroep.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Pretotyping? Download de gratis E-book